Działaj Lokalnie i Ekologicznie zaczynamy!!
Po raz pierwszy w Stowarzyszeniu Kraina św. Anny rozpoczynamy nabór wniosków do Konkursu Grantowego Działaj Lokalnie i Ekologicznie. Wnioski można składać w terminie od 9 sierpnia do 23 sierpnia 2022 roku do godz. 23:59. Wysokość grantu, o który można wnioskować to 3000 zł, a długość trwania projektu minimum 2 miesiące. Harmonogram projektu przewidziany jest na okres od 12 września do 31 grudnia 2022 roku.
Program adresowany jest do:
- organizacji pozarządowych posiadających osobowość prawną (np. fundacji, stowarzyszeń zarejestrowanych, uczniowskich klubów sportowych, stowarzyszeń kultury fizycznej, organizacji społeczno-zawodowych rolników), z wyłączeniem: Lokalnych Grup Działania, Lokalnych Grup Rybackich, Lokalnych Organizacji Turystycznych, związków stowarzyszeń, fundacji skarbu państwa i ich oddziałów, fundacji utworzonych przez partie polityczne, stowarzyszeń samorządów lokalnych,
- zarejestrowanych w ewidencji prowadzonej przez starostę stowarzyszeń zwykłych,
- oddziałów terenowych organizacji pozarządowych posiadających osobowość prawną,
- grup nieformalnych (w tym stowarzyszeń zwykłych niezarejestrowanych, oddziałów terenowych organizacji nieposiadających osobowości prawnej), w których imieniu wniosek złoży organizacja pozarządowa (jak wyżej). Instytucje te muszą posiadać osobowość prawną lub dysponować stosownym pełnomocnictwem od organu, któremu podlegają, do reprezentowania go w zakresie umożliwiającym przeprowadzenie planowanych działań, podpisanie umowy oraz rozliczenie projektu.
- grup nieformalnych, występujących z wnioskiem samodzielnie, jako tzw. Inicjatywa Działaj Lokalnie. Inicjatywa Działaj Lokalnie to nawiązująca do Inicjatywy Lokalnej (Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Art. 19b-19h) forma dofinansowania projektów w ramach Programu „Działaj Lokalnie”, realizowanych przez nieformalną grupę mieszkańców we współpracy z Ośrodkiem Działaj Lokalnie.
W ramach konkursu przewidywane jest przyznanie dotacji na projekty, które:
- zakładają współdziałanie mieszkańców, dzięki któremu możliwe jest osiąganie celów o charakterze dobra wspólnego;
- wynikają z konkretnych potrzeb danej społeczności;
- mają jasno określony cel, dobrze zaplanowane działania, mierzalne rezultaty i rozsądne koszty realizacji;
- przewidują takie działania, które będą kierowane do określonej grupy odbiorców, a jednocześnie będą służyć całej społeczności;
- będą realizowane wspólnymi siłami mieszkańców i instytucji życia lokalnego – samorządów, przedsiębiorców i organizacji społecznych;
- będą umiejętnie i w sposób przemyślany angażowały zasoby lokalne – naturalne, społeczne, ludzkie i finans
W Konkursie nie będą finansowane działania akcyjne i jednorazowe wydarzenia (trwające krócej niż 3 miesiące). Wyjątkiem będzie finansowanie działań akcyjnych i jednorazowych, ale wyłącznie zmniejszających negatywne skutki pandemii. Natomiast wysoko oceniane będą projekty, które proponują nowe działania lub nową ofertę dla mieszkańców, albo włączają nowe środowiska w prowadzone wcześniej działania. Zatem od wnioskodawców oczekujemy nowych pomysłów, nowych ofert, które mogą być adaptacją działań podejmowanych przez inne środowiska lub zupełnie nową propozycją. Składane do konkursu projekty mogą być natomiast rozwinięciem wcześniej podjętych działań. We wniosku należy obligatoryjnie zaznaczyć ścieżkę Działaj Lokalnie i Ekologicznie.
Projekty można realizować w dwóch modelach:
MODEL A
KROK 1. Zaplanowanie i przeprowadzenie cyklu 3 spotkań/ zajęć/ debat edukacyjnych w społeczności lokalnej zwiększających wiedzę, dotyczącą głównych wyzwań środowiskowych – w szkole, przedszkolu, domu kultury, na świetlicy, w ODL czy innej placówce, skupionych wokół tematów ochrony klimatu, siedlisk naturalnych lub sieci powiązań międzygatunkowych.
Do przygotowania spotkań i zajęć w społeczności lokalnej, udostępnione zostaną następujące materiały edukacyjne WWF, które można znaleźć na stronie https://www.wwf.pl/edukacja-wwf:
- cykl narzędziowników WWF, czyli scenariuszy zajęć przedstawiających zmiany w środowisku z perspektywy zamieszkujących je zwierząt. „Duże Drapieżniki” opowiadają o ekosystemach leśnych, „Ssaki morskie” o kondycji Bałtyku i zagrożeniach dla bioróżnorodności w morzu, a „Klimat” przedstawia topniejące lodowce Arktyki jako zmieniające się środowisko życia niedźwiedzia polarnego i innych zwierząt bieguna północnego;
- „Eksperymenty przyrodnicze. Człowiek i środowisko”, czyli narzędziownik z zestawem scenariuszy do przeprowadzenia doświadczeń przyrodniczych;
- „Zmiana klimatu w pigułce WWF. Fakty i mity”, czyli publikacja omawiająca przyczyny i skutki zmiany klimatu, fakty i mity o danym zjawisku oraz działania, które możemy podjąć w celu jego ochrony;
- „Living Planet Report 2020. Przewodnik dla młodzieży” i „Living Planet Report 2020. Materiały dla nauczycieli”, publikacja oparta na „badaniu okresowym” planety co 2 lata, które monitoruje stan różnorodności biologicznej na świecie;
- „Program z Pandą” oparty na ścieżkach trzech niedźwiedzi z doborem scenariuszy i działań, skupionych wokół następujących zagadnień: klimat, różnorodność biologiczna i transformacja szkoły lub innej placówki oświatowo-wychowawczej. Warto szczególnie zwrócić uwagę na checklistę dla szkół z pomysłami do wdrożenia na rzecz bardziej zrównoważonego sposobu funkcjonowania placówki. Lista obejmuje 6 kategorii: żywność, woda, różnorodność biologiczna, energia, transport i odpady.
KROK 2. W drugim kroku uczestnicy projektu mają za zadanie opracowanie akcji na rzecz poprawy stanu środowiska, np. inicjatywy dotyczące lokalnych problemów środowiskowych i wdrażania rozwiązań proekologicznych, kampanie informacyjne społeczności lokalnych na rzecz ochrony klimatu i przyrody, wykłady, wystawy, panele dyskusyjne, opracowanie planu projektu/inicjatywy infrastrukturalnej do samorządu czy zorganizowanie obchodów dnia, poświęconego wybranemu zagadnieniu: np. Dnia Niedźwiedzia Polarnego, Dnia Długu Ekologicznego, Dnia Ochrony Środowiska, Dnia Dzikiej Przyrody, itd. – można nawiązać do istniejącego święta ekologicznego lub wymyślić i przeprowadzić własne, tak jak Dzień Ochrony Klimatu (wykaz przykładowych inicjatyw jest zawarty poniżej, po opisie Modelu B).
MODEL B
W tej wersji materiały edukacyjne WWF stanowią inspirację i wsparcie merytoryczne do zaplanowania własnych inicjatyw na rzecz ochrony przyrody i poprawy stanu środowiska przez liderów lokalnych społeczności. W modelu B szczególnie liczą się projekty opierające się na innowacyjnych i kreatywnych rozwiązaniach na rzecz ochrony przyrody oraz takie, które aktywizują grupy społeczne niezaangażowane do tej pory w działania ekologiczne (wykaz przykładowych inicjatyw jest zawarty poniżej).
WYKAZ PRZYKŁADOWYCH INICJATYW:
Katalog działań ekologicznych możliwych do przeprowadzenia w ramach projektu jest otwarty. Projekty zgłaszane w konkursie mogą zakładać realizację takich działań jak np.:
Działania edukacyjne:
- Przeprowadzenie dodatkowego cyklu spotkań edukacyjnych (poza wymienionymi w kroku 1 modelu A), np. warsztatów poprowadzonych przez specjalnych gości czy ekspertów wybranych dziedzin (naprawa przedmiotów, naturalne środki czyszczące DIY i kosmetyki, różnorodność biologiczna okolicy, naturalne ogrodnictwo, „zero waste” i upcykling, przeciwdziałanie marnowaniu żywności itp.), spotkań dla dzieci i rodziców, warsztatów międzypokoleniowych czy „dzikich” zajęć terenowych, rozwijających kontakt z przyrodą.
- Przeprowadzenie ToT (training of trainers), czyli szkolenia dla tych, którzy następnie będą się dzielić wiedzą z innymi. Oznacza to warsztaty w kaskadowym ujęciu, w którym każdy uczestnik szkolenia zorganizuje i przeprowadzi następnie np. min. 3 akcje/warsztaty/wydarzenia o charakterze edukacyjnym dla kolejnych osób. Takim działaniem może być również przeszkolenie nauczycieli i edukatorów, by prowadzili zajęcia w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych.
- Realizacja gier symulacyjnych, gier decyzyjnych, gier miejskich, geocachingu/questingu.
- Zorganizowanie wyzwania dla społeczności lokalnej do zrealizowania w określonym czasie, np. 20 dni bez plastiku, 1 miesiąc bez mięsa, spacer do lasu 2 x dziennie.
- Organizacja konkursu, współzawodnictwa, działań grywalizacyjnych dla mieszkańców społeczności.
- Zorganizowanie obchodów dnia, poświęconego wybranemu tematowi ekologicznemu (znakomity wykaz świąt ekologicznych można znaleźć na stronie ekokalendarz.pl) lub przygotowanie własnego przedsięwzięcia w ramach większego wydarzenia (np. organizowanego przez miasto z okazji Dnia Ziemi), np.: pikniku edukacyjnego, panelu dyskusyjnego, debaty, wyzwania, koncertu, wystawy w przestrzeni publicznej, akcji społecznej, gry edukacyjnej, gry miejskiej, happeningu ulicznego, marszu, malowania murali, graffiti, kampanii społecznej, teatru ulicznego
Działania rzecznicze:
- Inicjowanie koalicji, międzysektorowych obrad, stolików tematycznych, wypracowujących ekspertyzy i rozwiązania na rzecz poprawy ochrony przyrody w społeczności lokalnej. Sieciowanie ludzi i budowanie ruchów społeczeństwa obywatelskiego, które wywiera wpływ na decydentów i interesariuszy polityk środowiskowych. W ramach działań przygotowujących: zmapowanie decyzyjnych osób i instytucji oraz interesariuszy w społeczności lokalnej dla zagadnień związanych z ochroną klimatu i różnorodności biologicznej, a także wybór kluczowych wydarzeń na podstawie kalendarza sesji obrad miejskich, konsultacji społecznych czy zebrań tematycznych gmin, instytucji, organizacji do wdrażania zagadnień środowiskowych w lokalne strategie i polityki rozwoju.
- Publikacja i prowadzenie petycji, pilnych apeli (rozpowszechnianie wśród przedstawicieli społeczności lokalnej online jak i ulicznie): budowanie świadomości społecznej poprzez aktywne nagłaśnianie tematów przyrodniczych i ekologicznych w społeczności lokalnej.
Działania wspierające inne organizacje:
- Zbiórki pieniężne
- Promocja i rozwój wolontariatu w społeczności lokalnej
- Organizowanie lokalnych grup działania dla wybranego celu
Działania komunikacyjne:
- Realizacja kampanii informacyjnej w mediach tradycyjnych oraz mediach społecznościowych, angażującej społeczność lokalną, związanej z zagadnieniami ochrony klimatu i różnorodności biologicznej. Kampania może opierać się na takich działaniach, jak: opracowywanie, projektowanie i publikowanie materiałów kampanijnych, projektowanie i umieszczanie plakatów w przestrzeni miejskiej/publicznej, prowadzenie społeczności online’owych, wysyłanie autorskich artykułów/reportaży do mediów tradycyjnych, pisanie artykułów do mediów online’owych (tematycznych), prowadzenie własnych kanałów w mediach społecznościowych (kanał na YouTube, TikTok, artykuły na Medium.com, wpisy na LinkedIn/Facebooku, stories dedykowane na Instagramie/Facebooku), współpraca z blogerami/vlogerami/influencerami.
Inne pomysły na projekt:
- sporządzanie map zagrożeń zanieczyszczeniami środowiska na danym terenie;
- nowe nasadzenia zieleni w przestrzeni publicznej;
- rozwój małej retencji;
- tworzenie ogrodów sensorycznych, które odpowiadają na potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży;
- promowanie idei tworzenia przydomowych ogrodów ekologicznych;
- instalowanie budek dla ptaków;
- budowanie domków dla owadów;
- zakładanie łąk kwietnych, sadzenie kwiatów na ogólnodostępnych rabatach i w donicach;
- montaż mierników umożliwiających mieszkańcom sprawdzanie jakości powietrza;
- promowanie energii odnawialnej;
- wdrażanie zmian na rzecz zrównoważonego funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych i innych instytucji na podstawie checklisty audytowej z „Programu z Pandą” WWF;
- organizacja spotkań kawiarenek naprawczych w społeczności lokalnej oraz promocja naprawy i obiegu przedmiotów z drugiej ręki (np. wymiany, banki rzeczy).
Uwaga:
Niech wydarzenia planowane w ramach ścieżki „Działaj Lokalnie i Ekologicznie” będą miały edukacyjny wymiar także poprzez sposób, w jaki zostaną zorganizowane. Warto zadbać o szereg szczegółów, by były zrównoważone, ekologiczne i stanowiły przykład dla społeczności lokalnej w perspektywie kolejnych imprez. Na przykład:
- promocja diety roślinnej i ograniczenie spożycia mięsa;
- przygotowanie przekąsek z sezonowych i lokalnych produktów, produktów z certyfikatami rolnictwa ekologicznego i sprawiedliwego handlu;
- wyeliminowanie jednorazowych plastikowych naczyń;
- ograniczenie produkcji i rozdawania gadżetów o niskiej wartości edukacyjnej (np. smyczy, długopisów, linijek, notesów, itd.);
- promocja ekologicznego dojazdu na wydarzenie (wsparcie carpoolingu i carsharingu);
- zorganizowanie wydarzenia w pobliżu terenów przyrodniczych (z odpowiednią infrastrukturą), by promować kontakt z przyrodą;
- zadbanie o ślad ekologiczny organizowanego wydarzenia, np. jeśli są produkowane koszulki, trzeba zwrócić uwagę na to, z jakiej bawełny powstały (najlepiej z certyfikowanej bawełny organicznej, GOTS).
Regulamin_DLiE_2022 _Annaland.pdf (833,00KB)
Regulamin_DLiE_2022 _Annaland.pdf (833,00KB)
Wzór wniosku DL 2022 04.03.2022.pdf (1,22MB)